895cc ppf spridare peak and hold... hjälp!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

895cc ppf spridare peak and hold... hjälp!

Post by tigerbjeorn »

vad har ppf:s 895cc spirader för peak and hold? dvs vad krävs för att öppna dem och för att hålla dem öppna? får inte dem att öppna...

kör med nira i3+

hjälp! =)
E30 325
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nirajunket klarar ju inte lågohmiga spridare.
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

nira funkar alldeles utmärkt med förkopplings motstånd
Team Boost Performance

+358405680216
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

när man kör med motstånd tappar man lågohmsspridarnas fördel (den kortare öppningstiden).
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

hmm, ok... men vad har spridarna för "peak" amper och "hold" amper?
E30 325
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vet ej och spelar ingen roll. Ditt styrsystem klarar inte lågohm.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Tror de finns att välja i listan på Nira.
75,85,95 lb har jag för mig finns i listan...
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

vi har fått igång nirat med lågohms spridare utan motstånd.. bara att koppla dem 2 och 2....
E30 325
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

tigerbjeorn wrote:vi har fått igång nirat med lågohms spridare utan motstånd.. bara att koppla dem 2 och 2....


Det blir samma resultat som att använda motstånd det. ;)

Annars...vad är det för fel på Nira då? Bäckis??

Förutom att det har för få utgångar för att kunna köra 6cyl helt seq. då.
elvis
Posts: 220
Joined: 15 Jun 2006, 18:54
Location: Vårberg

Post by elvis »

Mathias wrote:allt är fel med nira jämfört med ett vettigt sprut


Hmm förklara då exakt för mig som e puckad i huvet och tror ett nira är ett jätte bra sprut vad ett "vettigt" sprut e så mycket bättre på så jag fårstår......

MVH Elvis
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Framför allt saknar det inbyggd dataloggning, något man bör förvänta sig i prisklassen. Men alla system har sina för- och nackdelar, men det kan vara lite svårt att se helhetsbilden innan man provat några stycken.

Har man så mycket pengar att ett Nira är i rätt kurs så tycker jag man kan titta på andra istället om inte den svenska supporten är värd mycket för dig.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Bäckis wrote:Nirajunket klarar ju inte lågohmiga spridare.


sakligt...
elvis
Posts: 220
Joined: 15 Jun 2006, 18:54
Location: Vårberg

Post by elvis »

Andreas K wrote:när man kör med motstånd tappar man lågohmsspridarnas fördel (den kortare öppningstiden).


En fråga! ändrar du värkligen spridarns fördel när du kopplar med motstånd! spridarn är ju fortfarande av samma "värde"... jag todde man man bara ändra förutsättningen för sprutet med den kopplingen, och därigenom bibehålla fördelen med den korta öppningstiden, eller har jag gått villse nu... Och om inte, är det bara en teoretisk skillnad eller är den märkbar på gången/ effekten av motorn!

MVH Elvis
EklundTPR
Posts: 50
Joined: 08 Feb 2006, 13:40
Location: Mariehamn Åland

Post by EklundTPR »

Mattias Sandgren wrote:Framför allt saknar det inbyggd dataloggning, något man bör förvänta sig i prisklassen. Men alla system har sina för- och nackdelar, men det kan vara lite svårt att se helhetsbilden innan man provat några stycken.

Har man så mycket pengar att ett Nira är i rätt kurs så tycker jag man kan titta på andra istället om inte den svenska supporten är värd mycket för dig.

Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..
Sen om vi ska diskutera sprut prismässigt, så finns det ju tex Vems-sprut som duger åt tex Christell racing...betydligt billigare än tex Autronic och Nira..
Sen så hänger det igentligen bara på vad man vill ha/känns rätt..VÄLDIGT olika beroende på vem man pratar med..
Ett Nira kostar under 17000kr ink egtc och mapp/mat hos rätt ÅF, och det är bara att köra med org givare och lösa steg+bra spolar.
Inga extra boxar o dyl..
Bra support samt bra instruktionsbok.
Fungerar hur bra som helst med korrekt mont som i alla andra fall..
Ville bara skriva lite pga kommentarerna i denna tråd.
Tack för mig.
/Rikard
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

EklundTPR wrote:Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..

Jag saknar loggfunktionerna som du skulle behöva i en riktigt mördar-maskin där allt vibrerar/skakar och där det är svårt att placera en bärbar dator permanent och man vill slippa meket med att överföra datat från Palmen till en riktig dator där man verkligen ser något.

Jag har råkat prata med dragracers som kör Nira och de hade provat Palm och dataloggat på den men var missnöjda för det var väldigt mycket bök mellan reporna. De var däremot nöjda med sprutet i övrigt, men fick ingen respons av Nira på deras krav på bättre dataloggning. Det kan jag förstå, för det kräver att man tänkt på det när man designat elektroniken och är inget man lägger till i efterhand som en programvara utan kommer isf i nästa version av hårdvaran.
EklundTPR
Posts: 50
Joined: 08 Feb 2006, 13:40
Location: Mariehamn Åland

Post by EklundTPR »

Mattias Sandgren wrote:
EklundTPR wrote:Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..

Jag saknar loggfunktionerna som du skulle behöva i en riktigt mördar-maskin där allt vibrerar/skakar och där det är svårt att placera en bärbar dator permanent och man vill slippa meket med att överföra datat från Palmen till en riktig dator där man verkligen ser något.

Jag har råkat prata med dragracers som kör Nira och de hade provat Palm och dataloggat på den men var missnöjda för det var väldigt mycket bök mellan reporna. De var däremot nöjda med sprutet i övrigt, men fick ingen respons av Nira på deras krav på bättre dataloggning. Det kan jag förstå, för det kräver att man tänkt på det när man designat elektroniken och är inget man lägger till i efterhand som en programvara utan kommer isf i nästa version av hårdvaran.

Vibrerar? Vad menar du med det?Bök?
Bökigt brukar de säga när handhavandet är det igentliga problemet..
/R
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Mattias Sandgren wrote:
EklundTPR wrote:Undrar vad det är för loggmöjligheter du saknar?
Det går att logga i stort sett allt på Nira och det finns även en palm du kopplar upp med blå-tand så du kan läsa av och skicka loggkomandon till nirat när det skall köras/nyttjas..

Jag saknar loggfunktionerna som du skulle behöva i en riktigt mördar-maskin där allt vibrerar/skakar och där det är svårt att placera en bärbar dator permanent och man vill slippa meket med att överföra datat från Palmen till en riktig dator där man verkligen ser något.

Jag har råkat prata med dragracers som kör Nira och de hade provat Palm och dataloggat på den men var missnöjda för det var väldigt mycket bök mellan reporna. De var däremot nöjda med sprutet i övrigt, men fick ingen respons av Nira på deras krav på bättre dataloggning. Det kan jag förstå, för det kräver att man tänkt på det när man designat elektroniken och är inget man lägger till i efterhand som en programvara utan kommer isf i nästa version av hårdvaran.


Hårdvaran i Nira är utvecklad för Volvos gasbussar från början. Man utnyttjar inte hela hårdvaran som det ser ut nu och troligen finns det plats för loggning redan. Kom ihåg att systemen bara funnits i något år, troligen dyker dataloggning upp om behov uttalas av återförsäljarna och inte av dragracers... :)
Post Reply