emil wrote:m3jonas: rekommendationen är att koppla in ett oscilloskop och mäta lite, kan du ha polvänt givaren eller så ? vissa DTA-boxar kör med LM1815-kretsen för triggeringången (samma som VEMS), och dessa läser av negativ nollgenomgång
Visste inte att triggern hade olika poler så visst kan jag sa satt kablarna fel. Menar du att det kan göra så att tändningen missar på just det varvtalet och inte alltid?!
emil wrote:m3jonas: rekommendationen är att koppla in ett oscilloskop och mäta lite, kan du ha polvänt givaren eller så ? vissa DTA-boxar kör med LM1815-kretsen för triggeringången (samma som VEMS), och dessa läser av negativ nollgenomgång
Visste inte att triggern hade olika poler så visst kan jag sa satt kablarna fel. Menar du att det kan göra så att tändningen missar på just det varvtalet och inte alltid?!
Om man polvänder en induktiv trigger kan man få många konstiga fel. Kör du ett dwell styrt tändsystem kan du få problem med att tändläget driver med olika dwell tid.
Jag har mappat DTA, helt sjukt att man inte kan mappa i realtid. Hade ändå en "knob-box" men tyckte att det kändes riktigt tungjobbat och ostabilt. Vi hade även samma problem som du, helt plötsligt lägger systemet av och motorn hackar till. Problemet verkar ligga i hårdvaran och känns igen i gamla prosprak som sällan vill gå felfritt.
johankihl wrote:Om man polvänder en induktiv trigger kan man få många konstiga fel. Kör du ett dwell styrt tändsystem kan du få problem med att tändläget driver med olika dwell tid.
Jag har mappat DTA, helt sjukt att man inte kan mappa i realtid. Hade ändå en "knob-box" men tyckte att det kändes riktigt tungjobbat och ostabilt. Vi hade även samma problem som du, helt plötsligt lägger systemet av och motorn hackar till. Problemet verkar ligga i hårdvaran och känns igen i gamla prosprak som sällan vill gå felfritt.
Mitt system har funkat bra förut men av någon anledning så har det börjat hacka ibland. När jag tänker efter så kan det ha varit så att det började göra det när jag bytte kabeln till triggern.
När jag bänkade motorn hade vi oxå problem med misständningar till en början men då visade det sig att det var triggern som satt lite offset mot triggerskivan, en schimsning med ett par brickor så funkade det fint sen!
Ja det är inte alls smidigt att man inte kan skriva in värdena i realtid utan att man får ta upp stänga ner realtime mappingläget och öppna bränsle eller tändkurvan istället för att sen hoppa tillbaks.
Nu vet jag inte om det är sammalika på de nyare s60 spruten men jag gillar det inte heller. Om jag inte hade DTA sprutet monterat skulle jag nog inte välja det igen. Som det är nu när jag redan har sprutet (och det för det mesta funkar...) känns det inte som om det är värt över 20´att byta till autronic.
På Insanitys bil är det ett helt sjukt muppigt ljud som klart öåter som misständningar precis när Ärtan släppte den vid i bänken vid 3000 rpm, sen går den fint.
Satt och kollade i realtimemappingläget häromdagen när jag satt och körde på motorvägen i jämn fart. Enligt sprutet/datorn flaxar varvet mellan 3400-3600rpm. Kan det ha nånting med knas med triggern att göra eller att kablarna sitter fel som bla Emil var inne på tidigare?
M3JONAS wrote:Satt och kollade i realtimemappingläget häromdagen när jag satt och körde på motorvägen i jämn fart. Enligt sprutet/datorn flaxar varvet mellan 3400-3600rpm. Kan det ha nånting med knas med triggern att göra eller att kablarna sitter fel som bla Emil var inne på tidigare?
Är det bara på det varvtalet så borde det inte vara triggern.
Men, dubbelkolla att du har den monterad riktigt och att den är i bra skick.
Just detta med små buggar är jobbigt, dock så har Autronic sina buggar också, även om man sällan läser om det på detta forum av någon konstig anledning.
Bäckis wrote:Vad är det för bugg som du hittat i senaste SM4? Visst var det lite skit i början men nu funkar allt prima.
Det sista jag hörde var om en laddtrycksspärr som inte funkade.
Men om det var den senaste firmwaren eller inte har jag ingen aning om.
Det var ett SM4, och det krånglade.
(Just hans SM4 har haft rätt mkt konstiga problem om man frågar mig. Iaf mkt mer än jag hade med mitt förra DTA. Mitt nuvarande DTA har däremot bråkat lite men det ska nog funka igen på fredag. )