Ms Vs Vems?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ms Vs Vems?
hej på er! är lite nyfiken på vad alla tycker om dessa sprut.
Vilket sprut är bäst av dom? vilket är lättast å hålla på med? kan dom styra samma saker? skulle vara kul å få lite åsikter på sprutena!
Mvh Tobbe
Vilket sprut är bäst av dom? vilket är lättast å hålla på med? kan dom styra samma saker? skulle vara kul å få lite åsikter på sprutena!
Mvh Tobbe
Swenska tjej It's the grej!
v70 - 99
vovlo 242 - 76
e36 320 coupe - 93
e30 320 coupe - 89
e30 320 touring -89
e30 325 touring - 91
e30 324 sedan - 90
e34 525 sedan - 89
v70 - 99
vovlo 242 - 76
e36 320 coupe - 93
e30 320 coupe - 89
e30 320 touring -89
e30 325 touring - 91
e30 324 sedan - 90
e34 525 sedan - 89
Bäckis wrote:MS är nästan gratis.
Vi har haft några VEMS bilar här. Hälften funkar och hälften inte. Skulle aldrig köpa eller rekomendera det till någon.
Ska man vara snål så kör man MS, ska man ha riktiga grejor köper man ett Autronic.
vad finns det för funktions skillnader autronic som inte tex ms har, som man har användning för i gat/lek/raktfram bil som dom flesta bygger,som gör att folk betalar 20tkr extra för ett autronic?
Tycker du att MS är ett stabilt och bra system? Det tycker inte jag och jag har erfaranhet av det då jag byggt, mappat och kört flera bilar med det.
Det är billigt och går ofta sönder. För mig som inte kan laga det själv så är det inget att ha förutom till bilar som det kvittar om dom lägger av då och då.
Autronic har fullt programmerbara in och utgångar som går att använda till vad man vill. Det är mer eller mindre omöjligt att förstöra boxen.
Personer som har pengar borde aldrig satsa på något B klassigt system då det alltid för med sig problem.
Har man dålig kassa och lite skills så visst kan man köra MS, men annars bör man nog låta bli. VEMS är ju inte ens speciellt billigt så det ser jag ingen anledning alls att köra med.
Ett Autronic kostar 20k ink laddtrycksstyrningsventil, så får du inte det du nu "kör" med gratis så är det inte 20k dyrare.
Finns en miljon åsikter om detta och det är min, baserad på erfarenhet.
Det är billigt och går ofta sönder. För mig som inte kan laga det själv så är det inget att ha förutom till bilar som det kvittar om dom lägger av då och då.
Autronic har fullt programmerbara in och utgångar som går att använda till vad man vill. Det är mer eller mindre omöjligt att förstöra boxen.
Personer som har pengar borde aldrig satsa på något B klassigt system då det alltid för med sig problem.
Har man dålig kassa och lite skills så visst kan man köra MS, men annars bör man nog låta bli. VEMS är ju inte ens speciellt billigt så det ser jag ingen anledning alls att köra med.
Ett Autronic kostar 20k ink laddtrycksstyrningsventil, så får du inte det du nu "kör" med gratis så är det inte 20k dyrare.
Finns en miljon åsikter om detta och det är min, baserad på erfarenhet.
Jag betalade strax över 7k för mitt Vems och då ingick bredbandslambda, egt samt laddtrycksstyrning, så billigt är det enl mig. Men det som drar ner det hela är det inte finns nån direkt manual. Sedan så har jag råkat för att boxen gått sönder, jag kunde inte få kontroll på 1600cc spridare, samt att laddtrycksregleringen funkar skit. Att man sedan får använda sig av Megatune drar ner det hela också. Jag tycker man får precis det man betalar för om jämför mot dyrare sprut. För mig var det fråga om prisfråga när jag köpte men nu efter 2 år med vems, lägger jag hellre till pengarna för ett autronic! Vems funkar dock fint när man väl fått allt att funka måste jag dock poängtera.
AndreasT wrote:Jag betalade strax över 7k för mitt Vems och då ingick bredbandslambda, egt samt laddtrycksstyrning, så billigt är det enl mig. Men det som drar ner det hela är det inte finns nån direkt manual. Sedan så har jag råkat för att boxen gått sönder, jag kunde inte få kontroll på 1600cc spridare, samt att laddtrycksregleringen funkar skit. Att man sedan får använda sig av Megatune drar ner det hela också. Jag tycker man får precis det man betalar för om jämför mot dyrare sprut. För mig var det fråga om prisfråga när jag köpte men nu efter 2 år med vems, lägger jag hellre till pengarna för ett autronic! Vems funkar dock fint när man väl fått allt att funka måste jag dock poängtera.
Vist skrivet.
Man kanske får uppfattningen att jag avskyr lågprissystemen, men tvärtom så tycker jag att det är kanon att tex MS finns så att fler får en inkörsport till eftermarknads styrsystem.
Tyvärr så stämmer allt som AndreasT skriver av det som är dåligt. Till leksaker som inte får kosta något så är det kanon men man får vara införstådd med driftstörningarna.
Bäckis wrote:AndreasT wrote:Jag betalade strax över 7k för mitt Vems och då ingick bredbandslambda, egt samt laddtrycksstyrning, så billigt är det enl mig. Men det som drar ner det hela är det inte finns nån direkt manual. Sedan så har jag råkat för att boxen gått sönder, jag kunde inte få kontroll på 1600cc spridare, samt att laddtrycksregleringen funkar skit. Att man sedan får använda sig av Megatune drar ner det hela också. Jag tycker man får precis det man betalar för om jämför mot dyrare sprut. För mig var det fråga om prisfråga när jag köpte men nu efter 2 år med vems, lägger jag hellre till pengarna för ett autronic! Vems funkar dock fint när man väl fått allt att funka måste jag dock poängtera.
Vist skrivet.
Man kanske får uppfattningen att jag avskyr lågprissystemen, men tvärtom så tycker jag att det är kanon att tex MS finns så att fler får en inkörsport till eftermarknads styrsystem.
Tyvärr så stämmer allt som AndreasT skriver av det som är dåligt. Till leksaker som inte får kosta något så är det kanon men man får vara införstådd med driftstörningarna.
ja bara undrar rent allmänt eftersom det skiljer en del i priset.
men så det du säger att det är kvalite på hårdvaran man betalar för men samma funktioner?
ja är inte så insatt i mappning el autronic så det kan ju vara bra å veta.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Professionella sprut har betydligt bättre skydd (överspänningsskydd och överbelastning) på sina in- och ut-gångar, precis som Bäckis säger. Det ska mycket till för att förstöra t.ex ett Autronic. Det är här MS och VEMS har stora nackdelar som man måste kompensera med kunskap som ofta kan vara svår att hitta. Gör man fel med de billigare alternativen släpps den fabriksinbyggda röken ut, så är det.
Oavsett hur det är, man kan skotta en dyr motor med ett dyrt Motec om man saknar kunskap. Allt är relativt.
Oavsett hur det är, man kan skotta en dyr motor med ett dyrt Motec om man saknar kunskap. Allt är relativt.
Bäckis wrote:Man kanske får uppfattningen att jag avskyr lågprissystemen, men tvärtom så tycker jag att det är kanon att tex MS finns så att fler får en inkörsport till eftermarknads styrsystem.
""Carl-Jan (Systembolagt)""
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Kan väl också skriva en rad eller två med högst personliga erfarenheter så man slipper framtida påhopp.
Vad jag läst och hört fungerar MS och till viss del VEMS ganska dåligt, som många redan sagt så buggar de, brinner upp, glappar osv osv.
Jag fick ett MS till min projektbil och gav mig fan på att det skulle funka. Och det har det gjort, helt underbart problemfritt.
Enda problemet jag haft i sommar var en enda gång när man ändrade required fuel så dog bilen. Startade om programmet o sen funkade det igen.
Dock stämmer det som många skriver, man måste ha väldigt bra kunskaper inom elektronik om/när något krabbar. Men när sprutet fungerar som det ska är det inte mycket att klaga på.
Folk vars sprut buggar o brinner upp o inte funkar som de ska, det är nog inte sprutets fel lika mycket som det är skit bakom spakarna så att säga, tex felkopplingar, glappkontakt, kallödningar mm.
Det finns många bilar som funkar bra med VEMS o MS, och tycker man sig ha kunskap och ork så kan man väl prova ett billigare sprut. Ett MS som styr soppa o tändning finns för 3-4k lite här o var...
Vad jag läst och hört fungerar MS och till viss del VEMS ganska dåligt, som många redan sagt så buggar de, brinner upp, glappar osv osv.
Jag fick ett MS till min projektbil och gav mig fan på att det skulle funka. Och det har det gjort, helt underbart problemfritt.
Enda problemet jag haft i sommar var en enda gång när man ändrade required fuel så dog bilen. Startade om programmet o sen funkade det igen.
Dock stämmer det som många skriver, man måste ha väldigt bra kunskaper inom elektronik om/när något krabbar. Men när sprutet fungerar som det ska är det inte mycket att klaga på.
Folk vars sprut buggar o brinner upp o inte funkar som de ska, det är nog inte sprutets fel lika mycket som det är skit bakom spakarna så att säga, tex felkopplingar, glappkontakt, kallödningar mm.
Det finns många bilar som funkar bra med VEMS o MS, och tycker man sig ha kunskap och ork så kan man väl prova ett billigare sprut. Ett MS som styr soppa o tändning finns för 3-4k lite här o var...
Bäckis wrote:Chrille wrote:Bäckis wrote:Man kanske får uppfattningen att jag avskyr lågprissystemen, men tvärtom så tycker jag att det är kanon att tex MS finns så att fler får en inkörsport till eftermarknads styrsystem.
""Carl-Jan (Systembolagt)""
Ha ha ha, verkligen klockrent!
"men tvärtom så tycker jag att det är kanon att tex MS finns så att fler får en inkörsport till eftermarknads styrsystem"
Mmm, vi har ju då gott den hårda vägen med 2 motorenoveringar som följd och brutna tävlingar samt att bilen helt plötsligt vill dö.. verkligen roligt..
Bättre betala mer direkt istället för dubbla utgifter
Mvh
UFfe
jag har vart med å kopplat in å själv koplat in ett 20 tal ms nu.
å den största anledningen som jag kommit fram til´l att det vill bugga å brinna upp å gå orent osv.
dem som köper MS eller vems är ju vanligen dem som inte har tidigare erfarenheter. å kanske dåligt med pengar osv.
å det påverkar även ionkooplingen,
att koppa in sej på ett befintligt elsystem som har suttit i 20 år med halvskabbigga kablar å glappa kontakctsyetken osv gör ingen glad,
det räcker ju med´att en kabel är dålig för att man ska åf störningar osv.
gör man allt rätt vid inkopplig, följer de tips som man enkelt läser sej till på nätet (tyvär förutsatt att mamn förstår "fack"engelska i ämnet)
å sen använder nya fina kablar, skärmade signalkabel å lödda anslutningar osv istället så slipper man i 9 fall av 10 n¨ågra som helst bekymmer sen när man ska mappa.
så enkelt är det med det.
dem som köper dyrare system är väll om man säger mer rädd om det dyra sprutet å gör allt lite nogrannare å går igenom alla dragningar en gång extra. sen har dem troligen erfarenheter av likannde både inkoppling och mappning sedan tidigare därav är det mindre risk att dem begår klantiga fel som leder till motrras...
å den största anledningen som jag kommit fram til´l att det vill bugga å brinna upp å gå orent osv.
dem som köper MS eller vems är ju vanligen dem som inte har tidigare erfarenheter. å kanske dåligt med pengar osv.
å det påverkar även ionkooplingen,
att koppa in sej på ett befintligt elsystem som har suttit i 20 år med halvskabbigga kablar å glappa kontakctsyetken osv gör ingen glad,
det räcker ju med´att en kabel är dålig för att man ska åf störningar osv.
gör man allt rätt vid inkopplig, följer de tips som man enkelt läser sej till på nätet (tyvär förutsatt att mamn förstår "fack"engelska i ämnet)
å sen använder nya fina kablar, skärmade signalkabel å lödda anslutningar osv istället så slipper man i 9 fall av 10 n¨ågra som helst bekymmer sen när man ska mappa.
så enkelt är det med det.
dem som köper dyrare system är väll om man säger mer rädd om det dyra sprutet å gör allt lite nogrannare å går igenom alla dragningar en gång extra. sen har dem troligen erfarenheter av likannde både inkoppling och mappning sedan tidigare därav är det mindre risk att dem begår klantiga fel som leder till motrras...