M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Herregud, nu är botten nådd :)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

oh shit!

Kan nån fara hem till jonas å se hur han mår?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hahaha :lol:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Jag, bara jag som tycker de är stenhårt iaf ;)..
Så de "ska" se ut ;)..

Mvh
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Haha, man känner sig nästan lite utmobbad... :)

Fast det är klart, man ska väl vara glad att man inte blir bannad från bmw turbo forumet när man åker kompressor eller sugmotor... ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu har kompressorn skruvats isär. Såg ingen direkt solklar anledning till att det rasat men det har ju gått varmt och rotorerna har gått emot varandra. En oklar sak är hur det kommer sig att jag har haft så lågt laddtryck.
Teoretiskt sett så ska laddtrycket ligga på ca 2,0bar men i insuget har det varit ca 1,5bar. Frågan är då om det varit någon form av strypning före eller efter kompressorn.

Fick iaf ett riktigt bra pris från JM Tech på en sprillans ny kompressor som dessutom är lite större än den nuvarande :) Får se hur det blir om någon månad eller så när det känns färdigåkt för säsongen...
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

turbo turbo turbo
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Härligt att kompressor planerna lever kvar.

Lite nyfiken på hur skruvarna ser ut, kan man besvära att fråga om en bild?

Mvh
/Jonas
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

M3JONAS wrote:Nu har kompressorn skruvats isär. Såg ingen direkt solklar anledning till att det rasat men det har ju gått varmt och rotorerna har gått emot varandra. En oklar sak är hur det kommer sig att jag har haft så lågt laddtryck.
Teoretiskt sett så ska laddtrycket ligga på ca 2,0bar men i insuget har det varit ca 1,5bar. Frågan är då om det varit någon form av strypning före eller efter kompressorn.

Fick iaf ett riktigt bra pris från JM Tech på en sprillans ny kompressor som dessutom är lite större än den nuvarande :) Får se hur det blir om någon månad eller så när det känns färdigåkt för säsongen...


Hur stort spjäll har du? Har du mätt vacuumet mellan spjäll & kompressor på fulllast/maxvarv? för litet spjäll kan sabba mycket ..
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Blown M5 wrote:Hur stort spjäll har du? Har du mätt vacuumet mellan spjäll & kompressor på fulllast/maxvarv? för litet spjäll kan sabba mycket ..


Har faktiskt gjort det och det har inte varit något undertryck där, mao bör det inte vara någon strypning där.

Spjället är från bmw 740 och är på 80 eller 82mm.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ScratcH wrote:Härligt att kompressor planerna lever kvar.

Lite nyfiken på hur skruvarna ser ut, kan man besvära att fråga om en bild?

Mvh
/Jonas


Visst kan du få se dem:

Image
Image
Image
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

eeeooouuuhhhhh satans va det ser ut :cry:
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

ojoj :shock: ... Men angående laddtrycket där så försvinner väl nog en del genom IC:en oxå? En turbomaskin kan man väl inte se på samma sätt hur tryckfallet blir, om man inte mäter före & efter Ic? En kompressor är ju växlad som man räknat så då blir ju tryckfallet ganska uppenbart i jämförelse.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

De där skruvarna har sett bättre dagar :?

Finns det risk att det kommit metallspån i motorn :?: :roll:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Magnaten wrote:eeeooouuuhhhhh satans va det ser ut :cry:


Ja de är lite smådåliga.
Men jag kan väl räkna med att du fräser ett par nya till mig innan helgen? :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ScratcH wrote:De där skruvarna har sett bättre dagar :?

Finns det risk att det kommit metallspån i motorn :?: :roll:


Visst kan det ha kommit in men turligt nog är det alu i skruvarna så det borde inte ställa till alltför mycket.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

inte så najs preecis :( skippa kompressorn och läggg turbo :) låta kompressorn vara för v8 pojkarna :D
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Post Reply